Registratie adressen en gebouwen als 4e gemeente op orde

Nieuwegein is de vierde gemeente in Nederland die voor de deadline van 1 juli 2009 haar gegevens over adressen en gebouwen op orde heeft en aangesloten is op de Landelijke Voorziening Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG). Om dit heuglijke feit te vieren zal het ministerie van VROM op maandag 31 augustus een certificaat en een taart overhandigen aan het projectteam, de verantwoordelijk wethouder J. van Everdingen en burgemeester C. de Vos.De BAG bevat alle gegevens over adressen en gebouwen. Doordat alle gegevens centraal beschikbaar worden gesteld via een landelijke voorziening, is de betreffende informatie over een pand nu snel en éénduidig beschikbaar. Burgers merken dit uiteindelijk bijvoorbeeld bij de aanvraag van een vergunning; voor een verbouwing hoeft niet opnieuw bewijsinformatie te worden verstrekt van het betreffende adres of gebouw. Met alleen een identiteitsbewijs kunnen alle gegevens opgevraagd worden. Er zijn geen papieren of andere bewijzen meer nodig om aan te tonen dat het adres of gebouw daadwerkelijk bestaat. De dienstverlening van de overheid wordt hierdoor een stuk efficiënter.Vanaf 1 juli 2009 is de Wet BAG van kracht en moeten gemeenten hun BAG compleet hebben. Alle organisaties met een publieke taak zijn ervoor verantwoordelijk dat zij de BAG gaan gebruiken per 1 juli 2011. Veel gemeenten zijn nog hard bezig om de gegevens aan te leveren. Het is Nieuwegein wel gelukt om de BAG gegevens op tijd aan te leveren. Dit past geheel in haar ambitie om een excellente gemeente te zijn op het gebied van (elektronische) dienstverlening. Hiervoor is een aansluittraject doorlopen waarbij de kwaliteit van de gegevens en de beheerprocessen zijn getoetst aan vastgestelde kwaliteitsnormen. Hiermee wordt gewaarborgd dat afnemers, burgers en instellingen, voorzien worden van hoogwaardige en betrouwbare BAG Gegevens.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk